انواع سیمان پرتلند

نقد و بررسی

انواع سیمان پرتلند

انواع سیمان پرتلند

سیمان پرتلند به طور قطع پرکاربرد ترین سیمان در صنعت ساخت و ساز به حساب می آید و اغلب کارخانه های تولید سیمان بیشتر به تولید سیمان پرتلند می پردازند.


سیمان پرتلند

سیمان پرتلند به طور قطع پرکاربرد ترین سیمان در صنعت ساخت و ساز به حساب می آید و اغلب کارخانه های تولید سیمان بیشتر به تولید سیمان پرتلند می پردازند.

انواع سیمان پرتلند 

1-سیمان معمولی یا سیمان پرتلند تیپ یک

سیمان پرتلند تیپ یک از پر کاربرد ترین سیمان ها به شمار می آید.

سیمان پرتلند تیپ یک  در شرایط جوی عادی و معمولی استفاده می شود و استفاده از این نوع سیمان بیشترکارهای ساختمانی مانند پل، تونل و سایر سازه های بتنی مجاز است. سیمان پرتلند تیپ یک  مقاومت زیادی در مقابل سولفات ندارد، برای همین استفاده از آن در ساخت اسکله ها و پایه ی پل ها که در تماس با با آب سولفاته هستند مجاز نیست.

2- سیمان پرتلند تیپ دو یا سیمان متوسط و سیمان پرتلند اصلاح شده

سیمان پرتلند تیپ دو تقریبا سیمان کندگیر بوده و در برابر تماس با مواد سولفاته مقاوم است. برای همین ویژگی استفاده از سیمان پرتلند تیپ دو برای ساخت کانال  فاضلاب و... مناسب می باشد. به دلیل پائین بودن حرارت سیمان پرتلند تیپ دو از سیمان تیپ یک استفاده از آن برای بتن ریزی در آب و هوای گرم مناسب می باشد.درست است که سیمان پرتلند تیپ دو در برابر مواد سولفاته مقاوم است اما نباید از آن در مکان هایی مورد تماس شدید سولفات هستند استفاده کرد. برای ساخت سیمان پرتلند تیپ دو سعی می شود تا حد امکان مقدار C3S و C3A کم شده و بر مقدار C2S افزوده گردد.

3-سیمان پرتلند تیپ سه یا سیمان زودگیر

سیمان پرتلند تیپ سه به طور کاملا ریز آسیاب می شود و به همین خاطر زمان گیرش این سیمان سریع تر است. سیمان تیپ III در ساعات اولیه استفاده حرارت زیادی آزاد می کند و باعث گرم شدن بتن می شود. عمل آوردن بتن در هوای سرد بسیار سخت است و هزینه بالایی دارد. سیمان زودگیر زمان لازم برای کیورینگ را کم کرده و موجب می شود بتن زودتر به مقاومت مورد نظر برسد.

در موارد تعمیر فوری، مثلا تعمیر بخشی از سازه که باید سریعا مورد استفاده قرار گیرد، این سیمان کاربرد زیادی دارد و باعث می شود بتن سریعا به مقاومت مورد نظر برسد.

4-سیمان پرتلند تیپ چهار یا سیمان دیرگیر و سیمان پرتلند کم حرارت

سیمان پرتلند تیپ چهار به هنگام گیرش حرارت کمی تولید می کند. میزان C3A و C3S موجود در سیمان پرتلند تیپ چهار در مقایسه با سایر سیمان ها کمتر می باشد و در مقابل C2S زیادتری دارد. موارد کاربرد  سیمان پرتلند تیپ چهار به شرح زیر می باشد :

به این جهت که در سیمان پرتلند تیپ چهار ، حرارت به وجود آمده از هیدراسیون در طول مدت زمان بیشتری آزاد می شود، مصرف این سیمان در آب و هوای هوای گرم باعث می شود که دمای تولید شده توسط بتن در عملیات گیرش کمتر شود.

در بتن ریزی دیوارها که طول دیوار زیاد است (دیوار مخزن آب و یا استخر) چون بتن لایه لایه ریخته می شود، و احتمال دارد زمان زیادی طول بکشد تا لایه بتن جدید روی بتن قبلی ریخته شود، ممکن است در هنگام ریختن بتن جدید، بتن لایه قبلی سخت شده و اتصال خوبی بین دو لایه برقرار نشود. به این اتصال ضعیف بین لایه های قدیم و جدید اتصال سرد می گویند، که نقطه ضعف بتن ریزی به شمار می رود. به خصوص در مورد سازه های آبی، این اتصال نقطه ضعفی برای نشت آب خواهد بود. مصرف سیمان نوع چهار در چنین مواردی باعث می شود که فرصت کافی برای بتن ریزی باشد و لایه های قبلی با لایه های جدید اتصال مناسبی برقرار کنند.

در بتن ریزی های حجیم مانند سدها و پایه پل های بزرگ، جهت کاهش تنش های حرارتی می توان از این نوع سیمان استفاده کرد. استفاده از سیمان تیپ IV باعث می شود که اولا دمای قسمت های میانی بتن حجیم کمتر از بتن ساخته شده با سیمان تیپ I باشد ( سیمان تیپ 4 هم حرارت کمتری تولید می کند و هم این حرارت را در طول زمان بیشتری آزاد می کند) و ثانیا به علت طولانی تر بودن زمان گیرش بتن، در این مدت بخش عمده تبادل حرارتی بتن با محیط اطراف صورت می پذیرد. قابل ذکر است که برای جبران تنش حرارتی در بتن، می توان از آرماتورهای حرارتی استفاده نمود.

5- سیمان پرتلند تیپ 5 یا سیمان ضد سولفات

در ساخت سیمان پرتلند تیپ 5 تلاش می شود تا حد امکان میزان C3A و C3S به کم ترین حالت ممکن برسد و در مقابل C2S بیشتری استفاده شود. سیمان پرتلند تیپ 5 از این خاطر که در برابر تماس شدید سولفات ها به خوبی مقاومت می کند، در ساختن اسکله ها و بنادر کاربرد دارد.

شما می توانید جهت خرید سیمان به صورت آنلاین به فروشگاه اینترنتی بازارسفید مراجعه کرده و در آن جا به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید و در هر نقطه از ایران سیمان خریداری شده را تحویل بگیرید.همچنین قیمت سیمان در فروشگاه اینترنتی نسبت به قیمت سیمان در بازار آزاد مناسب تر و بسیار مقرون به صرفه می باشد

فروش انواع سیمان در لینک خرید سیمان پرتلند

نظرات ( 0 نظر)

ثبت نظر جدید

مجله بازار سفید

بازار سفید وبسایت جامع بررسی، مقایسه، نمایش قیمت بروز و فروش آنلاین خدمات و مصالح ساختمانی است که مصرف کنندگان را بطور مستقیم به تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و اطلاعات بروز متصل می نماید.