تفاوت پارکت و لمینت

نقد و بررسی

تفاوت پارکت و لمینت

تفاوت های پارکت و پارکت لمینت

 

در این مطلب تفاوت های دو نوع کفپوش پرکاربرد (لمینت و پارکت) در منازل و آپارتمان های امروزی را بررسی می کنیم.


تفاوت پارکت و لمینت

‌در این مطلب تفاوت های دو نوع کفپوش پرکاربرد (لمینت و پارکت) در منازل و آپارتمان های امروزی را بررسی می کنیم.

پارکت چیست 

پارکتها کفپوشهایی هستند که جنس آنها از چوب طبیعی درختان می باشدوبسیار حساس به آب است. پارکت را به کف اتاق می چسبانند و پس از خشک شدن چسب، سطح روی آن را ساب و سپس لاک می زنند تا صاف و  صیقلی شود. پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب خورده و لاک زده شود.

لمینت چیست

کلمه لمینت در لغت Laminate به معنای ساخت یک مواد در لایه ها و سطوح  متفاوت می باشد. اصطلاحا به لمینت، پارکت لمینیت نیز می گویند،لمینت برخلاف پارکت مستقیما از خود چوب درختان ساخته نمی شود.

ترکیبات و متریال ساخت لمینت به مراتب قوی تر، بادوام تر و در مجموع  با کیفیت تر از پارکت می باشد. البته این نکته قابل توجه است که امروزه کاربرد کلمه لمینت فقط در کفپوش نیست و صنعت های بسیاری از جمله دندان پزشکی از این محصول بهره مند هستند.

تفاوت های پارکت و لمینت

1- پارکت لمینت ها به کف اتاق چسبانده نمی شوند، بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک گفته می شود و دور تا دور لمینت ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می شوند.

2- به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت، کف اتاق صدمه نمی بیند. به عنوان مثال اگر کف اتاقی سنگفرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود، اگر بنا به دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت ها را جمع کنیم، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود، می توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت ها را می توان تا چندین بار پس از نصب جمع آوری و مجددا در محلی دیگر نصب کرد.

3-پارکت لمینت به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها پهن می شود، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می کنند.

4-فوم زیر پارکت لمینت ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز می باشد.

5-لمینیت نسبت به آب بسیار مقاوم تر از پارکت های چوبی قدیمی هستند.

6-لمینیت نسبت به اجسام نوک تیز بسیار مقاومتر از پارکت های قدیمی هستند.

7-سرعت نصب و اجرای پارکت لمینت بسیار بالاست. به طور میانگین یک واحد با مساحت 100 متر مربع در یک روز الی یک روز و نیم اجرا می شود.

8-لمینت پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام می رسد، پس از نظافت، می توان وسایل را روی آن چید.

9-قیمت لمینت بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ و سرامیک و ... می باشد.

تفاوت لمینت و کفپوش در مراقبت از رنگ

رنگ کفپوش و چوب، به طور طبیعی در مقابل تابش آفتاب و نور معمولی ،به دلیل اکسیداسیون ، به مرور زمان اندکی رو به تیره تر شدن میرود . از این رو استفاده از پرده های مناسب برای کنترل تابش مستقیم آفتاب و جابجا کردن قالیچه ها برای جلوگیری از تغییر رنگ سطح زیر آنها با سایر قسمت ها ، کارساز و مؤثر است.در صورتی که لمینت در مقابل تابش آفتاب مقاوم بوده و تغییر رنگ نمی دهد.

نظرات ( 0 نظر)

ثبت نظر جدید

مجله بازار سفید

بازار سفید وبسایت جامع بررسی، مقایسه، نمایش قیمت بروز و فروش آنلاین خدمات و مصالح ساختمانی است که مصرف کنندگان را بطور مستقیم به تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و اطلاعات بروز متصل می نماید.