کاشی حمام

نقد و بررسی

کاشی حمام

حمام و یا گرمابه مکانی است که اول از همه در آن به شست و شوی سر و بدن می پردازیم اما این همه ماجرا نیست. امروزه استحمام عملی صرفا بهداشتی نبوده و جنبه آرامش بخش و ریلکس کردن در آن محیط بر کارکرد محوری آن افزوده شده است. این چرخش و اضافه شدن کارکردی جدید به حمام، باعث گردیده مسئله دکوراسیون در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.


کاشی مناسب حمام چیست؟

حمام و یا گرمابه مکانی است که اول از همه در آن به شست و شوی سر و بدن می پردازیم اما این همه ماجرا نیست. امروزه استحمام عملی صرفا بهداشتی نبوده و جنبه آرامش بخش و ریلکس کردن در آن محیط بر کارکرد محوری آن افزوده شده است. این چرخش و اضافه شدن کارکردی جدید به حمام، باعث گردیده مسئله دکوراسیون در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

حمام ها دارای ویژگی های عمومی بوده که همواره ثابت مانده است، ویژگیهایی که هر یک بر نوع و پارامتر انتخاب کاشی تاثیرگذار می باشد. در زیر به اشاره ویژگیهای عمومی حمام می پردازیم :

  1. تمیز و بهداشتی بودن
  2. میزان جذب آب و ماندگاری کاشی
  3. سر نبودن و عدم لغزندگی کف
  4. حفظ کیفیت و براق ماندن کاشی
  5. آرامش بخش بودن محیط حمام

در ادامه متناسب با هر ویژگی، مشخصه انتخاب کاشی را تشریح خواهیم کرد.

  1. تمیز و بهداشتی ماندن کاشی حمام

کاشی کاری های کف و دیوار عموما با بندکشی کاشی ها همراه می باشد. بندکشی ها محل هایی هستند که مستعد تجمع جرم ها و زردآب ها می باشد که در نهایت تمیزی و بهداشتی حمام را مختل می کند. همانطور که در مقاله " کاشی رکتیفای یا کالیبره چیست؟ " بیان شده، برای اینکه میزان جرم و کثافات و دیگر عوامل برهم زننده بهداشت عمومی حمام کمتر ایجاد شود، انتخاب کاشی هایی که بدون بندکشی و درز باشد می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش کثیفی حمام و جرزها بین کاشی داشته باشد.  به عبارت دیگر بهداشتی و تمیز نگه داشتن حمام بر ما قید می کند که تا جای ممکن از کاشی و سرامیک رکتیفای یا کاشی کالیبره در دیوار و کف حمام استفاده کنیم.

  همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید بکارگیری کاشی کالیبره باعث شده درزهای بین کاشی ها از بین رفته و زردآب و جرم های در بین آنها گیر نکند و رنگ طبیعی و نظافت و بهداشت محیط کمتر دستخوش تغییر گردد.

  1. میزان جذب آب کاشی حمام:

از آنجا که محیط حمام جایی است که همواره در معرض آب و بخارات آب قرار دارد نیاز به کاشی هایی با درصد جذب آب پایین می باشد زیرا کاشی هایی که درصد جذب آب بالایی دارند متعاقبا ضریب انتقال حرارت بالایی نیز داشته که این موضوع بصورت غیر مستقیم باعث اتلاف انرژی می گردد و همچنین از طرفی دیگر وقتی درصد جذب آب کاشی کف و یا دیوار بالا باشد باعث تورم لعاب روی کاشی، از بین رفتن کیفیت نصب کاشی و در نهایت زوال عمر محصول در محیط حمام می گردد. در جدول زیر میزان درصد جذب آب کاشی برحسب استاندارد ملی ایران نشان داده شده است.

بنابر استاندارد ملی مصالح ساختمانی، کاشی هایی که درصد جذب آب بالا 7% داشته باشند برای نصب در دیوار و کف حمام مناسب نمی باشند.

  1. سر نبودن کاشی کف حمام :

بطور معمول مواد شوینده و تمیزکننده محلول هایی باز می باشند که دارای لغزندگی ذاتی بوده و زمانی که از آنها در حمام استفاده می شود، جاری شده و باعث لغزندگی و کاهش اصطکاک سطح کاشی کف حمام می گردند. برای رفع این معضل دو راهکار کلی وجود دارد یکی چیدمان خاص کف می باشد که این مسئله با توجه به رکتیفای بودن کاشی کف حمام تاثیر ناچیزی بر کاهش لغزندگی کف حمام دارد و راهکار موثرتر دوم این است که از کاشی هایی با ضریب اصطکاک سطحی بالاتر استفاده نماییم. بنابر استاندارد ملی مصالح ساختمانی ضریب اصطکاک سطحی با حروف لاتین COF نشان داده می شود.

 

  1. حفظ کیفیت و براق ماندن کاشی حمام :

مواد شوینده سر و بدن و گاها شستن البسه در حمام، همه و همه کاشی های کف حمام را در معرض مواد باز قوی و خورنده قرار می دهد که به مرور زمان از کیفیت رنگ و براق بودن سطح کاشی حمام می کاهد. تولید کنندگان کاشی و سرامیک به این موضوع توجه داشته و برای تعیین درجه کیفیت کاشی از منظر حفظ شفافیت و کیفیت رنگ معیار درجه سایئدگی که با حروف لاتین PEI نشان داده می شود را تعرف نموده، که براساس استاندارد ملی مصالح ساختمانی به شرح جدول زیر می باشد:

 

  1. آرامش بخشی فضا :

این مسئله بیشتر به دکوراسیون، اتخاب رنگ کاشی حمام و چیدمان کاشی و سرامیک حمام باز می گردد. برای مثال اگر شما فضای دکور حمام را به سبک ایتالیایی در نظر داشته باشید با رنگ های سبز خزه ایی مواجه می شوید که احساس آرام و رازآلودی را القا می کنید. اگر در معماری داخلی به دنبال القاء احساس نرمی و راحتی باشید استفاده از فرم ها و حجم های منحنی کارایی بالایی دارد که برای کاشی کاری فرم هایی این چنینی نیاز به کاشی های ریز استخری دارید که ترکیب آنها با استایل ایتالیایی می تواند زیبایی و آرامشی آنجهانی را برای شما به ارمغان آورد. در شکل زیر، کاشی کاری حمام به سبک ایتالیایی که توسط طراح معروف Franco Pecchioli صورت گرفته را مشاهده می کنید.

نظرات ( 0 نظر)

ثبت نظر جدید

مجله بازار سفید

بازار سفید وبسایت جامع بررسی، مقایسه، نمایش قیمت بروز و فروش آنلاین خدمات و مصالح ساختمانی است که مصرف کنندگان را بطور مستقیم به تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و اطلاعات بروز متصل می نماید.