آجر و آنچه باید درباره انواع آجر ساختمانی بدانید!

نقد و بررسی

آجر و آنچه باید درباره انواع آجر ساختمانی بدانید!

آجر

تولید کنندگان آجر در عرضه مصالح ساختمانی ترکیبی از کیفیت و قیمت مناسب را با تولید آجر نما، آجر نسوز، آجر نسوز نما و آجر کف بکار گرفته اند تا محصولی که ریشه در پیشینه های تاریخی ایران دارد را شایسته مصرف کننده ایرانی تولید نمایند. آجرنما و آجر نسوز نما طی پروسه ای متناسب با تکنولوژی تولید، فرمولاسیون ترکیبات مواد اولیه، شرایط طراحی ظاهری آجرنما و بسیاری پارامترهای دیگر میتواند بازه گسترده ای از محصولات را در سطوح کیفی متفاوت ایجاد کند. از همین رو لازم و ضروری است در هنگام خرید آجر به نکات کلیدی فراوانی توجه کنید و بتوانید متناسب با کاربری مورد نظرتان بهترین نوع آجر را با بهترین کیفیت تهیه نمایید.


انواع آجر مورد استفاده در ساختمان

آجرهای ساختمانی بر اساس کاربرد و روش تولید به انواع مختلفی تقسیم می شوند ولی به طور کلی به دو دسته، شامل دسته ای از آنها که قابلیت استفاده به عنوان آجر ساختمانی و دیوار چینی و دسته ای دیگر با ضخامت بسیار کمتر برای استفاده در رویه دیوار و نمای ساختمان تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی جزئی تر انواع آجرهای مورد استفاده در نمای ساختمان می پردازیم:

آجر نسوز نما

نوعی از آجر های نما می باشند که به آجر نسوز نما شهرت دارند به دلیل عمر بسیار بالا و ماندگاری دراز مدت از محبوبیت بالایی در ساخت و ساز نمای ساختمان برخوردارند. ترکیب آجر نسوز نما به گونه ای است که لازم است پخت این آجرها در دمای بالاتر صورت پذیرد که همین امر موجب افزایش کیفیت و استحکام این نوع آجر می گردد. آجر نسوز نما مقاوم در برابر عوامل محیطی بوده و به هیچ وجه شوره بر روی آجر ایجاد نخواهد شد. آجر نسوز مقاومت بالایی دارد و سازگار با محیط زیست است . همچنین آجر نسوز عایق در برابر سرما و گرما و تنوع سایز بالایی دارد.

آجر نسوز نما

آجرنمای ضد شوره  قلیایی و استاندارد

آجر مقاوم در برابر شوره آجر پیچیده ای نیست. عمدتاً آجرهای سنتی و قدیمی اساسا دارای خاصیت ضدشوره می باشند. دلیل اصلی شوره زدن سطح آجر، انتقال آب از دوغاب و ملات ماسه و سیمان به سطح آجر و به دلیل خاصیت مویینگی حفرات و تخلخل های بدنه ی آجرنما می باشد. اگر نصب آجر در مناطق گرم و خشک و یا در فصل تابستان انجام شود، به هیچ وجه شوره زدگی در سطح آجر حتی از نوع بی کیفیت آن نیز مشاهده نمی شود. اما در مناطق سرد و مرطوب که در زمان نصب آجرنما، خشک شدن و گیرش ملات ماسه و سیمان همراه با گذشت زمان زیاد انجام می شود، بخشی از آب ملات توسط بدنه ی آجر جذب می شود و تا سطح آجرنما نفوذ می کند. و از آنجا که این آب حاوی ترکیبات قلیایی و آهکی می باشد، باعث ایجاد شوره در سطح آجر می گردد. یک آجرنما برای اینکه بتواند در مناطقی با رطوبت بسیار بالا بکار گرفته شود باید دارای خاصیت بدون شوره و جلبک بستن باشد. در خرید آجرنما باید توجه داشت که ویژگی بدون شوره بودن آجر و عدم تغییر رنگ و خواص ظاهری آجرنما در طول زمان مهمترین پارامترها می باشند. برخی تولید کنندگان نظیر شرکت آجرنما امیری در طراحی بدنه ی آجر، دانه بندی مواد را به گونه ای انتخاب و معین می کنند که با کاهش حفره های بسیار ریز در بدنه آجر، خاصیت موئینگی را کاهش داده و مانع از شوره زدن سطح آجر حتی در مناطق مرطوب و یا نصب در زمستان شوند. درصورتی که ترکیب آجرنما و یا آجر نسوز نما به درستی انتخاب نشود، بخصوص در مناطق مرطوب در اثر بارش باران، سطح آجر شوره می زند، در استاندارد ملی ایران، پارامتر مقاومت در برابر شوره زدن برای آجر استاندارد تعریف شده است. همچنین آجر استاندارد دارای پارامترهای دیگری نظیر ثبات رنگ، صاف و گونیا و بدون قوس بودن زوایا و سطوح، دقت ابعادی و استحکام بالا می باشد و محصولات شرکت هایی نظیر آجر آذرخش، آجر کهن سرام ، آجر نماچین و آجرنمای امیری همگی ضد شوره بوده و دارای استاندارد ملی ایران می باشند. گروه کارخانجات آجرنمای امیری با استفاده از ترکیبات و پوشش های نانو در سطح آجر بصورت صد در صدی از هر گونه آلودگی و شوره زدگی سطح آجر جلوگیری نموده و شما می توانید با قیمت بسیار مناسبی برای مدت های طولانی نمای ساختمانی جذاب و بدون آلودگی را تجربه کنید.

         آجر ضد شورهآجر بدون شوره

 آجر قزاقی یا آجر خشتی / سنتی

این آجرهای سنتی کاملا به صورت دستی و در رنگ های خاکی٬ زرد٬ پوست پیازی٬ قرمز اخرائی٬ آتشی و حنائی ساخته می شوند. درباره ی نام آجر قزاقی گفته می شود که روس ها قبل از جنگ جهانی اول در ایران قزاق خانه ها را با این نوع آجر می ساختند.

آجر ختایی کف

 آجر ختایی در واقع همان آجر قزاقی است که در ابعاد 20 در 20 سانتی متر و برای استفاده به عنوان آجر کف تولید می شود.

آجر فشاری / گری یا آجر لفتون / ده سوراخ

 آجر فشاری معمولا در سفت کاری و پی ریزی ساختمان به کار می رود. به انواع پرسی این محصول آجر فشاری گفته می شود که مدل های سوراخ دار آن با نام آجر بهمنی در بازار معروف هستند. در صورتی که این آجر به روش های سنتی و با دست تولید گردد به آن آجر گری گفته می شود. آجر فشاری در بخش های مختلف ساختمان مانند گره‌چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی قابل کاربرد می باشد است. این آجرها فاقد سطوحی با پرداخت ویژه هستند و معمولاً برای کارهای داخلی یا کارهایی با اهمیت ظاهری کمتر و یا هرکار دیگری نظیر دیوارچینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا در کاربردهایی که بعدا با مصالح دیگری پوشانده می‌شوند. استفاده از این آجر بدون روکشی از سیمان و سایر مصالح، می تواند جلوه ای سنتی و قدیمی در سازه ایجاد کند که براساس ذوق و تجربه ی طراحان در رستوران ها، اتاق های نشیمن و موزه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 آجر دکوراتیو یا هلندی

 امروزه آجر به عنوان یکی از اجزای اصلی در طراحی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان مورد توجه است. آجر دکوراتیو صرف نظر از قیمت نسبتاً بالاتر آن در مقایسه با آجرهای سنتی راه خود را به طراحی داخلی و دکوراسیون باز کرده است. زمانی آجر فقط در نمای ساختمان، دیوارها و سقف ساختمان مورد مصرف بود اما با گذشت زمان و ورود متریال جدید نظیر چوب های ترمو وود به عرصه ساختمان، آجر از یک عنصر پایه به یکی از اجزای دکوراتیو تبدیل شده است. آجر دکوراتیو که با نام آجر هلندی نیز در بازار شناخته می شود امروزه چه بر روی نمای ساختمان و چه در فضای داخلی توسط معماران و طراحان زیادی در پروژه های مختلف به کار گرفته می شود.

آجر دکوراتیو

آجر نسوز لعابی ( آجر معرق، هفت رنگ، معقلی )

 آجر لعابدار مانند سایر انواع آجر تولید می گردد با این تفاوت که یک لایه لعاب شفاف و یا رنگی بر روی سطح بیرونی آن اضافه می گردد که باعث ایجاد جلوه ای شیشه ای در سطح می شود. معمولا پس از خشک کردن آجر پوششی از یک ترکیب سیلیسی به همراه اجزای قلیایی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده می شود. لعاب در کوره و در اثر حرارت ذوب می شود و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ می کند. پس از پخت آجر، یک پوشش براق و صیقلی روی آجر تشکیل می شود. مواد اولیه انتخاب شده در تولید آجر لعاب دار اهمیت بسزایی دارد و درصورت عدم انتخاب مناسب به دلیل اختلاف ضرایب انبساط حرارتی آجر و لعاب، در سطح لعاب ترک ایجاد می شود.  حضور لعاب در سطح آجر تا حدودی از ایجاد آلودگی های محیط بر روی آن جلوگیری می کند و تمیز کردن آجر در نما را راحتتر می سازد همچنین در برابر ترکیبات شیمیایی آجر را پایدارتر کرده، موجب افزایش مقاومت آجر در برابر فرسایش و هوازدگی می گردد. سطح صاف و صیقلی لعاب مانع از نفوذ آب به درون آجر می شود. آجرهای لعابدار در سازه های سنتی نظیر مساجد و بافت های تاریخی کاربرد فراوانی دارد.

آجر ماسه آهکی

آجر ماسه آهکی از سیلیکات کلسیم تشکیل شده است. این ترکیب از اختلاط آهک و ماسه سیلیسی تحت فشار و رطوبت بالا ایجاد می شود. آجرهای ماسه آهکی نباید در محیط های بازی و اسیدی شدید قرار گیرند. این نوع آجرها در زمان خشک شدن دچار کاهش ابعاد می شوند و به علت جذب آب بالایی که نسبت به سایر انواع آجر دارند استفاده از آنها در پی و فوندانسیون ساختمان توصیه نمی گردد.

 تنوع در طرح و رنگ و آجر انگلیسی

آجرنما با طرح انگلیسی در واقع اجرای چیدمان آجر با استفاده از تم های تیره ی آجرنما شامل قرمز، جگری، مشکی و یا قهوه ای می باشد. البته این نوع چیدمان در ایران با نام آجرنما طرح انگلیسی معروف شده است ولی در اساس از آنجا که استفاده از رنگ مشکی در تمام نمای ساختمان در انگلستان متداول است، کاربرد آجرنمای مشکی در تمام سطح نمای ساختمان باعث می شود نمای کار مشابه ساختمان های آجری در انگلستان گردد. در خرید آجرنما با طرح انگلیسی باید توجه داشت که برخی تولید کنندگان تنوعی از سه یا چهار رنگ تیره آجرنما را با نسبت های مشخص در بسته بندی تولیدی خود قرار می دهند و با عنوان آجر طرح انگلیسی به بازار عرضه می کنند. که در هنگام نصب و اجرا نیز، بصورت رندوم بر روی نمای ساختمان اجرا می گردد. البته شما می توانید با خرید آجر در رنگ های مختلف مورد نظر خود بصورت دلخواه میزان تیرگی یا غالب بودن یک رنگ خاص در نمای ساختمان را تغییر دهید.

 

آجر طرح انگلیسی

آجرنما چیدمان رندوم

 

امروزه تولید کنندگان آجرنما، رقابت نزدیکی در طراحی و تنوع رنگی آجرهای تولیدی دارند، بطوریکه ایجاد طیف گسترده ای از رنگ های معدنی از مشکی ( معروف به آجر انگلیسی ) گرفته تا انواع طیف های آجرنمای قرمز برگرفته از اخری، قهوه ای، نارنجی و زرد را تولید می کنند. همچنین برای زیبایی بیشتر با ایجاد تغییراتی در فرایند پخت آجر، با ایجاد تغییر رنگ در یک محصول، آجرهایی تولید می کنند که بصورت ابر و باد یا اصطلاحا ابلق (رندوم یا طرح رنگارنگ) دارای طیفی از رنگ ها در یک قطعه آجرنما خواهند بود.

آجر انگلیسی

برترین تولید کنندگان آجرنما در ایران

 شرکت های آجرنمای آذرخش، آجر نماچین، آجر کهن سرام و آجرنمای امیری از قدیمی ترین و بزرگترین تولید کنندگان آجر نسوز و آجر نما در ایران می باشند. این شرکت ها با استفاده از تکنولوژی تولید با پرس و یا اکسترودر، تنوع گسترده ای از لحاظ شکل و ابعاد آجر تولید می نمایند و بخشی از انواع آجرهای تولیدی خود را به کشورهای اطراف صادر می کنند.

نصب آجر نسوز نما و آجرنما

 امروزه آجرنما با طراحی عجین شده و شرط زیبایی نمای ساختمان در طراحی مناسب است. پیشنهاد می شود ضمن انجام طراحی نمای ساختمان توسط طراح متخصص، با استفاده از تنوع تخصصی تولید شده در صنعت آجر نظیر پلاک نما، گوشه ها و دور پنجره ها، آجرهای سر ستون کف فرش های پیاده رو و کف فرشهای خیابانی و با انجام نصب توسط استادان با تجربه، زیبایی سازه ی خود را دو چندان نمایید.

نصب آجرنما به دقت و ظرافت فنی و البته تجربه ی کافی نیاز دارد و بهتر است آن را به افراد حرفه ای در این حوزه بسپارید تا نتیجه ی کار خوشایند و قابل قبول گردد. آجر نسوزنما را هم میتوانید با انواع چسب سنگ و چسب کاشی نصب کنید و هم میتوانید با ملات ماسه و سیمان نصب نمایید. شرط زیبایی آجر نسوز پس از نصب در چگونگی طرح و ترکیب رنگ های آجر و سایر اجزا و مثلا ترکیب سنگ و چوب است. واین امر زمانی امکان پذیر می گردد که طراحی نمای ساختمان قبل از جرا به خوبی انجام شده باشد. این موضوع تا انجا اهمیت دارد که اگر در نمای ساختمان گران ترین محصولات آجر نسوز نما بدون طراحی و ترکیب مناسب استفاده شود بدون طراحی مناسب ممکن است نتیجه رضایت بخش نباشد.

    

آجر و چوب ترکیبی در طراحی نوین ساختمان

در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان، همواره طراحی هایی که برگرفته از طبیعت می باشند مورد توجه و استقبال فراوانی از سوی مصرف کنندگان هستند. از این رو ترکیب استفاده از آجر و چوب در طراحی نمای ساختمان های امروزی در شهرهای بزرگ از اقبال گسترده ای برخوردار شده است. چرا که استفاده از چوب به عنوان عنصری طبیعی در کنار آجر به عنوان یک محصول بسیار سنتی و قدیمی که توسط بشر تولید شده جذابیت نمای ساختمان های مدرن را دو چندان می کند. در ترکیب استفاده از آجر و چوب عموما از چوب هایی با عنوان ترمو وود استفاده می شود که دارای مقاومت بالای در برابر عوامل محیطی نظیر تغییرات دما و رطوبت دارند، محصولات ترمووود طی فرآیند های مشخصی و با استفاده از رنگ های ضد آب بر روی چوب طبیعی تولید می شوند. لازم به ذکر است که اخیرا برخی تولید کنندگان آجرنما نظیر آجر نماچین اقدام به تولید تایلهای نمای طرح چوب با دستگاههای اتوماتیک رباتیک نموده اند.

بسته به ذوق و سلیقه ی معماران ساختمان استفاده از انواع آجرهای نما شامل آجر قزاقی، آجر دکوراتیو، آجر نسوز نما و غیره در کنار چوب و ترمو وود رایج است. تنوع رنگی آجرها دست طراحان ساختمان را برای بکارگیری زنگ های مختلف از نورپردازی تا زنگ پنجره ها باز گذاشته است. همچنین اشکال مختلف آجرها قابلیت پوشاندن ستون هایی مورد استفاده در نما و یا ایجاد انواع شکستگی و انحنا را در نمای ساختمان فراهم آورده است. آجرهای نما همچنین با تنوع ابعادی می توانند به تنهایی در طراحی نمای ساختمان نقش چشمگیری داشته باشند. در ادامه به منتخبی از ساختمان هایی با نماهای جذاب، مدرن و زیبای اجرا شده در ایران با استفاده از آجرنما و سایر انواع آجر، توجه فرمایید:

دکوراسیون آجر

قیمت آجرنما در خرید از بازار یا خرید اینترنتی

 قیمت انواع آجر فشاری، آجر قزاقی، آجر نسوز نما و آجرهای دکوراتیو که توسط تولید کنندگان مختلف از جمله آذرخش، نماچین، کهن سرام و آجرنمای امیری تولید می شود بصورت رقابتی براساس کیفیت محصولات، طراحی و برندهای مختلف تولید کننده ی آجر در وبسایت بازار سفید به نشانی www.bazarsefid.com به صورت بروز موجود است و امکان خرید اینترنتی و آنلاین نیز فرآهم شده است. با توجه به اینکه عمده مواد اولیه برای تولید آجر از معادن داخلی تامین می گردد، لذا قیمت آجر در طول سال معمولا با نوسانات زیادی همراه نیست. صرف نظر از قیمت آجر باید توجه داشت که حتما محصول دارای استاندارد تهیه نماییم تا از کیفیت مطلوب اجر مطمئن گردیم. چراکه در بسیاری از کارگاه های کوچک و غیر استاندارد محصولاتی با ظاهر مشابه و با کیفیت بسیار کم تولید می شود که با قیمت ارزان در بازار قابل دسترس می باشند. صرف نظر از کرایه حمل، معمولا قیمت آجر در نقاط مختلف برای برندهای مختلف باید یکسان باشد و در صورت مشاهده ی مغایرت می توان مراتب را با دفاتر مرکزی این شرکت ها مطرح نمود. لازم به ذکر است که در فرآیند خرید اینترنتی در فروشگاه آنلاین مصالح ساختمانی بازار سفید، با وجود امکان محاسبه ی دقیق کرایه ی حمل تا درب منزل شما، می توانید در صرف وقت و هزینه ی خود صرفه جویی نموده و انواع آجر سنتی و آجر دکوراتیو و نما را در اسرع وقت و بطور مستقیم از تولیدکنندگان معتبر بازار و با قیمتی رقابتی تهیه نمایید.

آجرنسوز شومینه

آجرهای مناسب برای استفاده در شومینه آجرهایی هستند که اولا دارای مقاومت دمایی بالا باشند و همچنین از نظر شوک پذیری مقاومت قابل قبولی داشته باشند. چرا که در شومینه با هر بار روشن و خاموش شدن شومینه، دمای آجر بین 25 تا 140 درجه تغییر می کند و در هر کدام از این سیکل های دمایی آجر مورد استفاده در شومینه دچار تنش های حرارتی می گردد. همه ی انواع آجرهای نسوز نمای استاندارد که در بازار موجود می باشند قابلیت استفاده در شومینه را دارا می باشند. البته باید توجه داشت که ممکن است برخی تولید کنندگان آجرنماهای معمولی را نیز گاها به دلیل شباهت رنگی در گروه آجرهای نسوز دسته بندی کنند که لازم است در هنگام خرید در مورد قابلیت استفاده از آجر در شومینه اطمینان حاصل شود. آجر های مناسب برای استفاده در شومینه معمولا شکل ظاهری متخلخلی دارند که وجود این حفره ها در سطح و بدنه ی آجر به دلیل افزایش شوک پذیری آجر می باشد و این مسئله برخلاف تصور عامه لزوما به معنی پاینتر بودن مقاومت آجر نمی باشد، چرا که شما در ساخت شومینه بارگذاری قابل توجهی بر آجر ندارید و صرفا سیکل های حرارتی ناشی از روشن و خاموش شدن شومینه ممکن است به آجر آسیب بزند و آجرهای متخلخل در برابر این شوک ها مقاومت بالاتری دارند. در فروشگاه آنلاین بازار سفید شما میتوانید دسته ای از آجرهای شومینه استاندارد که توسط برندهای معتبر بازار نظیر آذرخش، کهن سرام، امیری و نماچین تولید شده اند را مشاهده و مقایسه نمایید. در دسته بندی آجرهای نسوز شومینه، پارامترهایی نظیر استحکام، ثبات رنگی و دقت ابعادی آجر نیز همواره مورد توجه قرار می گیرد.

 

 

 

نظرات ( 2 نظر)

  1. سلام خدمت شما من خودم اجر کار هستم خدمت عزیزانی که برای سوال در مورد اجر کاری که چرا شوره میزنه بخاطر اینه که خاک نمک داره وچون اجر را خیس مکنن کار مکینن اجر بعد یه خورده خشک شدن شوره میزنه عزیزان گرامی هیچ حساس نباشید اجر نما باید یک گرما تابستان ازش بگزره شوره ها خود به خود ریخته میشه نگران نباشی .ارادت مند کرمی هستم .

  2. با سلام من با تحقیقاتی که راجب به اجر داشته اجر نسوز کهن سرام در نما کار انتخاب و کار کردم ولی اجر شوره زده شوره درونی اجر که با هیچ موادی قابل پاک شدن نیست لطفا راهنمایی کنید
    • سلام، شما می توانید با استفاده از محلول های پاک کننده (کلینر) که در واقع نوعی اسید ضعیف می باشند سطح آجر را پاک نمایید، ضمنا توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید سطح آجر را با آب شستشو کنید، برای تمیز کردن سطح آجر، باید دستمال آغشته به محلول پاک کننده را روی سطح آجر بکشید و بعد از پاک شدن سطح آجر از شوره، با دستمال مرطوب، محلول پاک کننده را از سطح آجر تمیز نمایید چرا که ترکیبات اسیدی محلول به آجر آسیب می زند و بهتر است نهایتا سطح آجر را با رزین های نما پوشش دهید، و به هیچ وجه قبل از پوشش دادن سطح آجر با رزین های نما، مجددا سطح کار را با آب مرطوب نکنید.

ثبت نظر جدید

مجله بازار سفید

بازار سفید وبسایت جامع بررسی، مقایسه، نمایش قیمت بروز و فروش آنلاین خدمات و مصالح ساختمانی است که مصرف کنندگان را بطور مستقیم به تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهترین کیفیت و اطلاعات بروز متصل می نماید.